INGEN BRA DAG!

Ju mer jag läser ju flummigare är det?
Hellå Bloggisar!
Idag är det ingen bra dag när jag tittar på vågen:( Grrrr, har gått upp 0,5 kilo över natten, typ. Vågen har stått still dom sista dagarna. Och nu detta. Jag har plöjt igenom dessa sidor ovan som ni ser. Men jag tycker ändå att det är lite flummigt.
Det står ingen stans hur stora portionerna skall vara. Tror jag äter för stora pot? Jag är en hungrig tjej:) Och jag äter mycket isbergssallad till både lunchen och middagen. Vet att det är lite kolhydrater. Det finns massor av recept på netet. Men det står inte vad man äter till själva köttgrytan eller stekt fläsk mm. Kan ju liksom inte bara äta stekt fläsk med gräddsås, eller?
Grrr, idag är jag lite frustrerad över mina kilon som har stått still dom sista 4 dagarna och som grädden på moset så har jag nu gått upp 0,5 kilo från igår. (kan det vara bubblet jag drack?) Förmodligen!
Men nu återstår ändå frågan. Hur vet jag att jag gör rätt eller fel??!! Äter jag för mycket??!! Undrar om det finns någon söt läsare där ute som vill blott hela sin kostförbrukning under en hel dag? Så jag kan få se hur det kan se ut. Det är inte så enkelt att ändra matvanor. Det är ju en livsstil liksom, som man ändrar på.

Nu blir det mycket LCHF snack här på RofK. Lovar att skriva om lite annat i veckan också:) Men just nu går mina tankar mycket runt det. Jag söker kunskap i området och här når jag ut till många duktiga LCHF:are!!

Önskar er en fin kväll!
KRAM

22 thoughts on “INGEN BRA DAG!

  1. Tyra says:

    Jag kan tyvärr inget om LCHF:( Men jag tror nog att det går lite upp och ner när man håller på att tappa vikt. Så håll ut! Lycka till! Kram

  2. Har en drøm... says:

    God kveld på deg:)
    Jeg kan desverre ikke hjelpe med det du spør om, men jeg vet at i starten kan vekten gå litt opp og ner.
    Har du for eksempel menstruasjon, eller er det like før? Da blir man gjerne litt oppblåst.
    Jeg er sikker på at dette snart bikker den rette vegen og kiloene begynner og ta av:)
    Ønsker deg lykke til! Syns di er kjempeflink!!
    Jeg får ikke til og slutte og spise godis og drikke brus, desverre…:(

    Ha en fin kveld;)

  3. Victoria says:

    Min pappa som har hållit på med LCHF i så gott som ett år nu (gått ner över 20kg) tror jag brukar äta 3ggr/dag. Börjar dagen med stekt ägg och bacon med mycket smör (riktigt smör) och lite grädde. Sen brukar han äta som exempel 2 biffar med gräddsås (grädde som han blandar i stekfettet) / måltid. Normalstora portioner och så kolhydratsnålt som möjligt (20-30g/dag) är väl att hålla i baktanken. Bra snacks är bl.a. nötter och olika ostar. Han brukar också rekommendera choklad med hög kakao% om man vill ha något ”sött”. När det kommer till frukt och grönsaker, så innehåller frukt för mycket kolhydrater medan grönsaker som växer ovanför jorden är ok att äta. Är inte alltför insatt i LCHF, men lite humm om det har man ju fått efter att ha hört på all predikan man fått av sin far 😉

  4. sofia says:

    HEj! Vilken diet man än kör så tycker jag det brukar stanna av efter ett tag. Då är det dags att dra åt svångremmen ännu mer. Kroppen chockas ju i början men sen vänjer den sig vid tillståndet.

    För mkt mejeriprodukter är en vanlig orsak till viktavstannande med LCHF. Jag ÄLSKAR grädde & brukar göra en smoothie varje dag på 1dl grädde 1dl turkiskyogurt & lite hallon. Sen tar jag en skvätt i min äggröra & kanske i matlagningen. Men dom gånger jag stannat upp (har lchf:at flera omgångar) har det varit för att jag svävat iväg med den vispade grädden….

    Se upp för nötter & mörkchoklad, bara på fredagar typ.

    Så här ser en exempel dag ut för mig!

    Frukost
    2 stekta ägg
    1/2 paket bacon
    Citronvatten/hallonvatten/gurkvatten

    Lunch
    En kycklingfilé/en fläskkotlett/hemmagjorde köttbullar/lax
    Stekta grönsaker- brocoli, blomkål, champinjoner, harri koverts ( hur stavas det!?!?)
    En klick bea till kötet & en klick fetaste creme fraiche till grönsakerna…Mums!

    Man kan göra jättejätte goda gratänger med broocoli, blomkål & lök. Och ost & grädde! Mmmm.

    Mellanmål
    Smoothie- se ovan

    Middag
    Inte alltid jag äter middag jag kör ofta omellet eller ngt lättare. Eller Mozzarelasallad med parma & avokado. Eller bara massa goda ostar.

    Typ så. Ett tips är att kolla in bloggen 56kilo.se Där finns massa bra recpet. Jag tänker minsann inte ge mig nu. Har fem fluffiga kilon som ska bort.

    Kämpa på Carola!

    Kraaam

  5. Room of karma says:

    Tack Adela ♥

    Tusen tack Sofia! Det var just ett så konkret fakta jag behövde. Tusen tack för att
    du dela med dig. En lista rakt upp och ner ( den fattar man jag,hihi) Men du är ju också ärlig och härlig. Nu har jag lite mer fakta ……. Härligt – Nu kör vi vidare.

    Kram ♥ CC ♥

  6. Jenny says:

    Hej
    Börjar med att varna för att detta blir långt.

    Jag började med LCHF sommaren 2010 när Katrin Zytomierska började. Har aldrig mått så bra i magen som då. Höll på länge men gjorde avsteg i samband med flytt och sedan rinner bara tiden iväg. Började igen för 4 dagar sedan.

    Under dessa 1,5 åren har jag läst en hel del om LCHF. Min arbetskamrat (vi är sjuksköterskor) läste till licentierad LCHF-rådgivare i somras. En av lärarna där var Anna Hallén som bla skrivit boken ”LCH för kvinnor”. Rekommenderar den framför tex Katrins bok (även om den är lite rolig).

    Enkelt uttryck tänker jag så här:
    Jag strävar efter att hålla mig runt 20 g kolhydrater/dag. Här är dock viktigt att hitta den optimala mängden för just dig. Sedan väljer jag, grovt uttryckt, produkter med mindre än 4 g kolhydrater/100g och endast grönsaker ovan jord. Utesluter så klart allt vitt (mjöl, socker, pasta, ris, potatis etc)

    Anna skriver att en dags mat uppdelat på 3 måltider ska vara:
    450 g ägg/fisk/kyckling/kött/skaldjur
    I princip inga kolhydrater.

    500 g grönsaker ovan jord
    Ger ca 14 g kolhydrater om du väljer tex, gurka, sallad, paprika, zuccini, blomkål, broccoli, vitkål.

    2 dl vispgrädde eller creme fraiche till samt valfri mängd ost i matlagning
    Ger ca 6 g Kolhydrater.

    Utöver detta kan du även välja ca 1 dl nötter som ger ytterligare 5 g kolhydrater.

    Jag väljer gärna större andel olivolja och rapsolja samt kokosolja och drar ner på vispgrädden.

    Anna lyfter även fram kokosfettets förträfflighet. OBS! Inte det silvirga paketet som innehåller härdat fett. Själv köper jag http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212&e=l.

    Tror det vanligaste felet är att man äter för lite fett. Hela poängen är ju att när kolhydraterna inte långre finns så används fettet som energikälla. Den fett som kroppen får används direkt och dessutom börjar förråden (de där fina volangerna runt midjan)användas. För lite fett gör att kroppen tror att det är svälttider och kroppen ställer in sig på att lagra.

    Ett vanligt fel som Anna beskriver det är följande:
    Att äta yoghurtfrukost, mellanmål med finn crisp, kyckling och sallad till lunch, bär och grädde till mellanmål samt omelett till middag är INTE rätt.

    Omelett med grädde på morgonen, fisk med fet sås och grönsaker till lunch och något liknande till middag börjar närma sig de flestas ”må-bra nivå”.

    Fundera på hur du äter. Skriv gärna ner hur en dag ser ut så kan vi tillsammans kika på om fördelningen ser felaktig ut.

    Tänk på att äta varierat. Välj ekologiska alternativ så långt det är möjligt. Ingefära och gurkmeja är rena hälsopreparaten. Goda snacks när suget tränger på är smält kokosolja (den godkända), smält mörk chocklad och kokosflinger som rörs ihop och klickas ut i små formar.
    Bästa tillbehöret till kött/grytor är blomkål som du river på grova sidan. Häller ner i kokande saltat vatten 1-2 minuter. Är som ris.
    Alt. Blomkål som kokas och mixas med vispgrädde, lite parmesanost, kryddor. Blir som gott potatismos.

    Kram/Jenny

  7. Enkel stil says:

    Oavsett vilken diet man använder sig av, brukar vikten stanna av. Min doktor sa att kroppen vilar sig och rättar in sig i det nya. Sen är det väl ganska vanligt att man går lite upp och ner beroende på vilken period i månade det är och om man samlar mer eller minde vätska i kroppen. Jag tror nog du kan koppla av så sätter det ny fart av sig själv igen. Ett litet tips, väg dig bara en gång i veckan inte varje dag.
    Jag tycker du är snygg som du är.

    Anita

  8. Jannike says:

    Kul med alla lchf tips här! Jag har tänkt att börja med det. Så här fick jag många tips – Tack för det! Kram

  9. Jenny says:

    Hej Room of Karma.
    Vad roligt att mina små tips landade rätt.
    Tack själv för en underbar blogg med massor av inspiration.

    Är så inne i LCHF just nu eftersom jag kämpar med de första jobbiga dagarna.
    Har läst mycket om dieter och jag är tror verkligen inte på att sätta kroppen på svält. Det talar mot alla fysiologiska lagar. Tilltalas därför av LCHF som egentligen ger kroppen samma kcal men andra energikällor. Jag har några favoritrecept. Bla ett ”bröd” som är bra att ta till när brödsuget sätter till. Det bästa med LCHF är dock att man efter en tid verkligen inte blir sugen på sött längre. Det är främsta anledningen till att jag äter så här. Min pappa är diabetiker och jag låg på gränsen till graviditetsdiabetes när jag bar Theo.

    Hör gärna av dig om du vill ha något recept.
    Lycka till med fortsättningen. Följer dig på bloglovin så jag kommer med all säkerhet in till dig igen.

    Ska lägga in lite av vad jag äter i min blogg fortsättingsvis. Varnar dock för att jag uppdaterar sällan.
    Kram/Jenny

  10. Cattis says:

    Hej CC,

    LCHF var inget för mig som har väldigt lätt för att lägga på mig. Precis som du så gick jag ner men sen upp upp upp så jag la snabbt denna livsstil/metod åt sidan. Jag gjorde ju iof en drastisk grej då kilon till slut blev ohanterligt många, jag gick på soppor i 10 v förra våren. I höstas hade jag en dipp i livet (som jag nästan alltid har på höstar) och gick upp flera kilon. Nu är jag på banan igen, tränar för full och äter mindre kolhydrater, ersätter det istället med sallad till maten eller mathavre, kornris osv i en liten mängd. Protein äter jag mycket av. Jag är supernoga med mellis, ex keso och kokt ägg. Jag äter frukt, ngr om dan. Till frukost äter jag alltid gröt på vardagarna medan jag på lördagar äter storfrukost! Alkoholen har jag också försökt att skära ner på. Har slutat att slentriandricka på helgern utan väljer kanske en av kvällarna och njuter då av ett riktigt fint fin istället. Jag tror också att det är superviktigt att skilja på vardag och helg. Att vara planerad och hålla sig till det. Att våga säga nej men att också våga njuta.
    Jag tror mer på att äta balanserat i längden och det är också lättare att umgås med andra då. För fuskar du med LCHF så åker man snabbt dit upplevde jag.
    Nu är jag i mina smalbyxor igen fast snyggt sitter dom inte så det är bara att köra på, eller att hitta just den här livsstilen, att få in tänket.

    STORT LYCKA TILL vilken väg du än väljer! Du kommer ju att fixa det på ett eller annat sätt eftersom du är FAB!

    Kram Cattis

  11. Cattis says:

    Hej CC,

    LCHF var inget för mig som har väldigt lätt för att lägga på mig. Precis som du så gick jag ner men sen upp upp upp så jag la snabbt denna livsstil/metod åt sidan. Jag gjorde ju iof en drastisk grej då kilon till slut blev ohanterligt många, jag gick på soppor i 10 v förra våren. I höstas hade jag en dipp i livet (som jag nästan alltid har på höstar) och gick upp flera kilon. Nu är jag på banan igen, tränar för full och äter mindre kolhydrater, ersätter det istället med sallad till maten eller mathavre, kornris osv i en liten mängd. Protein äter jag mycket av. Jag är supernoga med mellis, ex keso och kokt ägg. Jag äter frukt, ngr om dan. Till frukost äter jag alltid gröt på vardagarna medan jag på lördagar äter storfrukost! Alkoholen har jag också försökt att skära ner på. Har slutat att slentriandricka på helgern utan väljer kanske en av kvällarna och njuter då av ett riktigt fint fin istället. Jag tror också att det är superviktigt att skilja på vardag och helg. Att vara planerad och hålla sig till det. Att våga säga nej men att också våga njuta.
    Jag tror mer på att äta balanserat i längden och det är också lättare att umgås med andra då. För fuskar du med LCHF så åker man snabbt dit upplevde jag.
    Nu är jag i mina smalbyxor igen fast snyggt sitter dom inte så det är bara att köra på, eller att hitta just den här livsstilen, att få in tänket.

    STORT LYCKA TILL vilken väg du än väljer! Du kommer ju att fixa det på ett eller annat sätt eftersom du är FAB!

    Kram Cattis

  12. Extraordinarygirly says:

    Hej Cc,

    Jag tycker du ska ata enligt en gammal hederlig tallriks modell. Lassa pa med Proteiner och gronsaker och raris el fullkornpasta. Skippa helt brod, potatis, sa lite mejeri och alkohol som mojligt, minimalt med frukt. Socker/sota saker bara att glomma. Man ska aldrig ga pa en diet utan alltid tanka pa att ata halsosamt. Det ar en livsstil! At pa en mindre tallrik sa tar du automatiskt mindre portioner och blir hungrig till mellanmalen. Sen ar det ju forstas bra om man ror pa sig oxa… Slang ut vagen och anvand mattband i stallet. Lycka till och kampa pa nu! Tusen tack for fin blogg som jag hittade for ett tag sen. Xx Cilla

  13. Anna at Amerikana says:

    Hej!!

    Viktnedgång är alltid klurigt, jag har gjort det ordentligt 2 gånger i mitt liv, och nu ska jag fixa till de sista (!) gravidkilon som måste bort innan beach 2012. Jag har köpt Anna´s bok – LCHF för kvinnor då det passar mig som alternativ eftersom jag är veteallergiker och kan ändå inte äta några veteprodukter. Lycka till med din viktresa och fina blogg! Jag kommer kika in för lite tips! KRAM!

    • Room of karma says:

      Ja, jag är ju lika delaktig som godkänner dom alla tre, hihihi! Tänkte aldrig på att det var samma text på dom. Det gick av bara farten när jag stod där på jobbet med min Ipone.
      Men nu har vi fixat till det:)!

      Kram och tack för att du skriver här på RofK!
      ♥ CC ♥

  14. Brunkullan med Mosipperötter says:

    Tänk på att man hamnar på platåer. Sen drar vi ju på oss vätska ibland, som kan vara borta igen till nästa dag.
    Om du står still länge kan du se över kolhydraterna.
    Du kanske är känslig för dem.

    Annars kan blomkålsmos vara ett bra tillbehör till köttet (ingen favvo hos mig, men så gillar jag inte kokta grönsaker heller….).
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=83

    Eller såser! Jag gjorde ofta kalla såser med kryddor och cremefraich. Eller vitlökssmör.
    Alltid avokado till också, som är mättande.

    Mängden mat är inte så viktig i lchf, utan mängden kolhydrater. Minska en aning på mängden mejeriprodukter och öka protein istället.

    Jag börjar med LCHF igen vid middag idag:)
    Kram Susanne

  15. Anonymous says:

    Hej CC! Ge inte upp! Det är vanligt om man har bantat tidigare att kroppen står still i perioder. Tror att det är viktigt att inte väga sig varje dag, för då stirrar man sig blind på det. Jag väger mig varje vecka, då kan man ha lite unnar perioder imellan också, och ändå gå ner. Egentligen ska man ju inte gå via vågen alls, utan mätning, men det är ingenting jag orkar med. Jag väger mig en gång i veckan, och speciellt om jag ska ha en ”ätar” dag, då vill jag vet vad jag väger innan jag sätter igång. Blomkål och brocoli borde vara dina bästa kompisar efter smör och grädde. Testa att göra blomkålsmos. Bara koka i vatten tills det mjuknar, häll av vattnet, drämm i massa smör och lite grädde, vitpeppar, salt och lite muskot och mosa med potatispressen. SÅ JÄKLA GÖTT! Eller varför inte blomkålsris. Riv ett blomkål på grövsta sidan på ett rivjärn, släpp ner i kokande vatten (med salt i) och låt ligga ca 5 min, häll av! Gudomligt ihop med flygande jakob!!! =) Annars bara koka blomkål och brocoli som vanligt och servera med nötfärsbiffar med MASSA gräddsås. MUMS!! LYCKA TILL!!! Hör av dig om du undrar över något. Kramar NANNY!!

  16. Room of karma says:

    Men guuuuud så gulliga ni är alla söta bloggisar! Så mycket hjälp och tips jag har fått av er här ovan. Tack tack tack. Vad gulliga ni är som orkar skriva så långt och tydligt till mig, det värmer och HJÄLPER mig verkligen!!. Och Jenny tack för recept. Det är jag behov av här i starten ♥ OCh Susanne tack för dina recept tips ♥ OCh Sofia tack för recept och att jag får någon ide om hur en dag kan se ut med LCHF ♥ I morgon åker jag och storhandlar med en massa recept från er:) Här skall lagas LCHF mat så det ryker:)!

    Kram till er alla!
    Kram ♥ CC ♥

  17. Anonymous says:

    Och sedan ska du äta tills du är mätt.. men du ska inte behöva knäppa upp byxorna och sukta över att du mår illa.. då har du ätit för mycket. men ät tills du blir mätt. Senare så kommer du känna på ett ungefär hur mycket du behöver. Jag äter alltid ett större mål till lunch och ett mindre till middagen, men det gör du som du vill =)/Nanny

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.