Här besöker vi en underbar liten vingård utanför Colmar i Alsace på den romantiska franska landsbygden där vi möttes av denna rara kvinna som är modern och ägaren på gården! Hon talar ingen engelska alls (endast franska) och med en dotter i vår familj som läser franska så kan vi göra oss lite förstådda och för hennes del behöver hon inte tala så mycket för vinet talade för sig själv. Vi blev rekommenderade denna vingård då ägaren av den ställplats som vi hyrt in oss på inne i centrum av Colmar handlar ofta sina viner här på gården. Detta är en gård som man inte skulle hitta till så lätt annars, men oftast är det väl så att de bästa ställena går via mun till mun och dem behöver inte någon reklam.

Här besöker vi vingården Jean Huttard vilket också är en liten härlig familjeägd vingård här nere i Alsace. Här testade vi både vita, rose och bubbel. Gårdens farfar var den första vinodlaren i Alsace som gjorde mousserande vin allt enligt dottern som driver gården i dag ihop med sin familj. Och själv klart köpte vi några goda flaskor vin med oss hem även här 🙂

Alsace vimlar av legendariska vinmakare som alla har sina gårdar öppna för besökare som kommer bil- eller cykelvägen. Här ovan visar jag två av mina favorit sällen vi besökte på denna resan.  Vi besökte flera olika gårdar då vi åkte längs den kända vinvägen där vingårdarna avlöser varandra. Alsace är inte bara känt för sina goda viner. Regionen rymmer en mängd kvalitetskrogar med stjärnor i Guide Michelin och är samtidigt centrum för den berömda kittosten munster. På gården Christelgut kan besökaren på nära håll studera hur tillverkningen går till. Många tror att Alsace är en region som bara hyser äldre och medelålders människor där alla på ett eller annat sätt sysslar med vin, men så är inte fallet. Många ungdomar återvänder till regionen, efter sina studier i andra delar av Frankrike. Här i detta område vilar en härlig känsla av lugn och harmoni där människorna är mycket vänliga på alla sätt.

Lilla Venedig kallas detta område ovan som är ett litet område med några broar över floden La Lauch som rinner genom Colmar. Trevliga restauranger längs med vattnet som omringas av vackra korsvirkeshus i fina färger. Vi bodde ett stenkast bakom denna gata. Så här satt vi och åt glass om källarna och tittade på människor. På kvällarna är alla fransmän mycket välklädda (bra att tänka på, här går man inte med kortbyxor och linne fast det är varmt ute). Första kvällen fick vi känna oss som svenska turister men andra kvällen då hade vi fattat att det är klänning och skjorta som gäller 🙂

Besöker vingårdar i vackra Alsace i Frankrike

Hej allihopa nu är jag tillbaka igen!

Ja du jäklar vad man kan ha roligt i livet. Jag har varit iväg på en helt galen rolig resa. Vi hade tänkt att åka till Norge med husvagnen i år på semester, det var planerat sedan 6 månader tillbaka. Men 12 timmar före avfärd så kollade vi väderprognosen över det området som vi hade planer på att semestra i så visade det 1+-7+ grader med risk för snö.  Det kändes inte alls lockande längre! Vi hade tänkt att köpa en markis till vår husvagn inför resan men det hade häller inte blivit av eftersom jag hade fått ett nytt sommar jobb på Lindex och barnen hade skolavslutning och det skulle planeras med kläder och mat för gäster som skulle komma, så det fanns ingen tid för att riktigt se över husvagnen tidigare i veckan. Så med andan i halsen dagen innan avfärd på semester så åkte vi på en annons på blocket där de sålde just den markisen vi ville ha till ett mycket bra pris. Väl där på plats så visade det sig att det var ett mycket trevligt äldre par som sålde denna markis för sina barns räkning och vi blev sittandes där och de berättade om alla deras resor de har gjort genom åren till Spanien. De berättade hur fint det är och hur härligt det är att åka till solen. Jag och min man vänder oss om och tittar på varandra med samma tanke i huvudet. Jag vänder mig då om och tittar på mina barn som tittar med stora ögon på de äldre främmande paret med en förtjusning när de berättar om sol och bad. Just då i det ögonblicket mindre än 12 timmar till avfärd till Norge ställer vi in den resan och åker hem och bokar en färga ut i Europa.  Barnen blir överlyckliga för nu blir det med  all säkerhet sol och bad på denna semestern. Utan någon som helst planering åker vi ut med färjan kl 09,00 med barnen och hunden i baksätet, passen i handväskan och efter bilen hänger husvagnen. Vi känner oss glada och lyckliga över vårt beslut och det visar sig bli en av min livs bästa resor i våra liv. Resan blev inte som den var tänkt utan den blev bättre!

Att luffa runt i Europa utan några mål eller planeringar i förväg kan vara en utmaning för många men för mig/oss var den en maximal känsla av underbar frihet. Vissa nätter frikampade vi ute i den franska landsbygden (och varför vi gjorde det ska jag berätta mer om i ett senare inlägg här) andra nätter bokade vi på vanliga till lyxiga campingar medans andra nätter så sov vi på ställplatser. Jag har tågluffat, båtluffat och bilat runt i USA när jag var ung så jag visste att jag älskar luffarlivet. Jag har berättat mycket roligt för mina barn från mina unga år och denna sommaren har de fått uppleva vissa av de saker tillsammans med mig igen (maximal lycka). Vi har åkt genom olika länder och besökt olika vingårdar, träffat många nya människor från olika länder men framför allt så har vi levt enkelt och spontant vilket jag älskar!

Med denna resan har jag också lärt mig och min familj om vad som är viktigt i livet, det är inte materiella ting och yta utan det är se och uppleva saker tillsammans som är livet!

Livet är en fest., se bara till att du får vara med!