Nu tar vi allt och i detalj det här med Tropical Island

Här stiger vi på Stena Line  i Göteborg mot Kiel. Båten gick ut kl 18,45 på onsdags kväll och vi kom fram till Kiel dagen efter kl 09,15. Detta är verkligen ett bekvämt sätt att ta sig ut i Europa. Och som ni ser så har vi vår högt äskade hund Lotta med oss<3 Det är perfekt att resa med hund när man har husvagn och på båten bokade vi en speciell hundhytt.

Vi hade förbokat en trerätters middag att avnjuta ute till havs här på restaurangen ombord på Stena Scandinavica. Här serveras vi en klassisk Skagen toast ( den var fantastiskt god, det tycket till och med barnen)

Till huvudrätt så serverades det blodig oxfile med potatiskaka, grönsaker och peppar sås. Till det drack jag ett glas rött vin av druvan Zinfandel.

Nu tar vi allt och i detalj det här med Tropical Island

Här beställde min stora dotter in en glutenfri dessert som bestod av crème brûlée med en grape sorbet, vilket var den GODASTE glassen jag någonsin ätit!! Den var så god så att vi beställde in två kulor extra till oss alla tjejer i familjen;) Ibland är det bättre att ha en allergi<3

Vi andra blev serverade en klassiskt god camembert ost med hjortronsylt och friterad persilja. Till det drack vi ett glas bubbel.

Efter en lång och skön natts vila på havet så körde vi raka vägen på Autobahn i ca 4 timmar så var vi framme här i Tropical Island, den 66 000 km² tropiska världen utanför Berlin. Ni må tro att barnen var glada när dem såg denna stora bubblan mitt ute på fältet under den klarblå himlen, nu börjar vårt tropiska äventyr!!

Nu tar vi allt och i detalj det här med Tropical Island

Hur går man klädd när man åker mellan campingen och badhuset? Mössa, pälsjacka, kjol, gummistövlar och undertill så har man en bikini. Ute är det allt mellan 5-11 grader och i badhuset är det 30 grader varmt;) Så här ser man ut som ni ser ovan:) Bussen går mellan campingen och badhuset varje 20:onde minut dygnet runt eftersom att badhuset aldrig stänger och det var toppen tycker barnen!

Nu är det eftermiddag när vi checkar in på självaste Tropical Island efter att ha installerat oss på deras trevliga camping, mer om det i ett annat inlägg ger jag er. Här inne finns allt man kan tänka sig, på dagen mellan 08,00-17,00 så är det dagsljus här inne under vinter halvåret sedan blir det snabbt mörkt och kväll här inne. Hela Tropical Island förvandlas och ser helt annorlunda ut. Denna dagen så var vi inne i någon timme innan det blev mörkt så vi hann inte att se oss omkring i djungeln ( det tog vi dagen där på).

Här inne har dem levande flamingos, hur vackert är inte detta??

Nu tar vi allt och i detalj det här med Tropical Island

Alla växter här inne är levande och här finner man allt från vackra blommor, palmer och färska bananer i träden.

Man kan även bo här inne på Tropical Island några av de ställen man kan bo i är dessa husen ni ser på bilden. Ligger jätte vackert vid vattenfallet.

Men man kan också välja att bo i ett tält direkt på stranden på den 200 meter långa vita sandstranden;)

Nu tar vi allt och i detalj det här med Tropical Island

Här badar flickorna med sin nyfunna vän Dina med hennes syskon som inte syns på bilden. Vi var  här inne i typ 20 minuter innan vi hittade en super trevlig svensk familj som vi umgicks med hela kvällen som gick över till natten;) De bodde inne i Berlin och kom och besökte badlandet över dagen. Men eftersom de bodde i Berlin och hade gjort stan så fick jag de bästa tipsen på shopping till de bästa märkes butikerna;)

Tjejerna och Dina drack goda körsbärs slush i fina ananaser<3

Jag kan bara varmt rekommendera detta ställe till alla barnfamiljer och även för er vuxna  som gillar värme och strandhäng;)